פסק דין בסך 185,000 ש"ח ללקוחה שהוטרדה מינית + יצירת תקדים משפטי בפסק דין של המשרד בתחום הטרדות מיניות – "יחסי השפעה"

תיק בו ניתן פסק דין תקדימי של בית הדין הארצי ונקבעה הלכה חדשה בנושא הטרדה מינית –

מדובר בתביעה שהגשנו בשם לקוחה, שלאחר שחרורה מהצבא החלה לעבוד כמלצרית בבית מלון באילת והוטרדה מינית על ידי עובד בכיר ממנה שלא היה מנהל שלה.

העובדת הגישה תלונה ולאחר הליך בירור לקוי הוחלט להעבירה לתפקיד אחר תוך פגיעה קשה בתנאי עבודתה. לאחר שסיימה חצי שנת עבודה, סירבו לשלם לה את מענק התמדה בטענה שהחלפת התפקיד קטעה את הרצף הנדרש. בית הדין האזורי חייב את המלון לשלם לתובעת את מענק ההתמדה, אך לא הכיר בקיומה של הטרדה מינית מאחר ולא התקיימו בין העובדת לנילון יחסי מרות.

בחודש אוקטובר 2021 הגשנו ערעור על פסק הדין לבית הדין הארצי. בית הדין הארצי קיבל את הערעור וקבע הלכה חדשה לפיה פערי כוחות בין עובדים יכולים להיווצר לא רק במצב של יחסי מרות אלא גם במקרי ביניים, שטרם נדונו בפסיקה. השופטת לויט, נשיאת בית הדין הארצי, כינתה יחסים אלה ״יחסי השפעה״ והבהירה כי מדובר ביחסים שמצויים בתווך שבין יחסי מרות (ממונה לכפיף) לבין היעדר מרות (חברים לעבודה במעמד זהה).

נקבע גם שרף ההוכחה המוטל על עובד שהוטרד על ידי עובד אחר בעל השפעה יהיה נמוך יותר בהשוואה לזה שמוטל במקרה של עובדים באותו מעמד.

סיכומו של דבר – בית הדין הארצי קבע כי האירוע נחשב הטרדה מינית וכי המלון לא טיפל כראוי בתלונה. הנילון חויב לפצות את העובדת ב-45,000 ₪ והמלון חויב בפיצוי של 140,000 ₪.

 

פסק הדין שניתן בדצמבר 2022 מהווה תקדים בהתפתחות הפסיקה ביחס להטרדה מינית והוא סוקר בהרחבה בתקשורת:

גלובס 12.12.2022 – "בית הדין הארצי מרחיב דרמטית את האיסור על יחסי מרות במקום העבודה" (ללינק לכתבה לחץ כאן)
Ynet 12.12.2022 – "פסק דין לטובת מלצרית שהוטרדה ע"י שף מרחיב את האיסור על יחסי מרות" (ללינק לכתבה לחץ כאן)
וואלה 12.12.2022 – "החלטה תקדימית: ביה"ד לעבודה קבע כי הטרדה מינית קיימת לא רק במקרה של יחסי מרות" (ללינק לכתבה לחץ כאן)
מאקו 13.12.2022 – "פס"ד מכונן: 185 אלף שקל למלצרית שהוטרדה על ידי עובד בעל השפעה" (ללינק לכתבה לחץ כאן)

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
דילוג לתוכן